Consiliul director al General Motors (GM) a hotarat, marti seara, sa pastreze Opel si sa nu mai cedeze marca si compania concernului Magna-Sberbank. GM a anuntat ca decizia a fost luata pe baza rezultatelor pozitive din ultima perioada si a importantei strategice a marcii Opel. Americanii au mai spus ca restructurarea Opel va costa trei miliarde de euro.

"Avand in vedere ameliorarea mediului pentru GM in ultimele luni si importanta diviziei Opel / Vauxhall pentru strategia internationala a GM, Consiliul de Administratie a decis sa pastreze Opel si va initia restructurarea operatiunilor din Europa cat de curand posibil", potrivit unui comunicat al companiei din Statele Unite.

"GM va prezenta foarte curand un plan de restructurare autoritatilor din Germania si din alte state europene si spera ca va primi un raspuns pozitiv", a declarat Fritz Henderson, directorul executiv GM.

GM ajunsese initial la o intelegere de principiu cu consortiul ruso-canadian Sberbank - Magna pentru a vinde 55% din actiunile Opel, dar semnarea actelor a tot fost amanata.

"Constientizam ca incetineala si complexitatea acestui proces [de vanzare al Opel - n.r.] au fost epuizante pentru toti cei implicati. Insa, de la inceput, scopul nostru a fost sa gasim cea mai buna rezolvare pe termen lung pentru clientii nostrii, angajati, furnizori si dealeri", spune Henderson.

Soc si incertitudine in Europa

Unda de soc creata de decizia de a pastra Opel s-a propagat in fabricile europene ale constructorului de automobile. Luni intregi de negocieri par acum irosite si viitorul este din nou nesigur. Daca GM pastreaza Opel, probabil o va face cu pretul restructurarilor. Angajatii din Marea Britanie, Spania, Polonia si Belgia sunt nelinistiti si nici colegii lor din Germania nu au motive de liniste. Ei nu stiu in primul rand daca mai este valabil acordul negociat de sindicate de a economisi 300 de milioane de euro anual si ingheta salariile in schimbul pastrarii locurilor de munca. In schimbul acestor economii, angajatii ar fi urmat sa primeasca 10% din noua companie.

Daca General Motors va fi nevoit sa restructureze centrele de productie din Europa, mii de oameni isi vor pierde locurile de munca. Angajatii germani si-ar fi dorit ca Opel sa fie preluat de Magna, declarand chiar ca ar fi dispusi sa renunte la o parte din salariu in schimbul unei mai mari sigurante a locului de munca. Cu toate acestea, nici Magna nu ar fi reusit sa evite o astfel de restructurare.

Opel va impune, probabil, un plan de restructurare la sange in Europa unde are 54.000 de angajati. Cu Magna se ajunsese la o intelegere ca numai 10.500 de oameni sa-si piarda locul de munca, acum, muncitorii se tem ca si mai multi vor fi concediati. Potrivit HotNews.ro, seful GM Europe, Carl Peter Forster a spus ca vor fi inchise maxim trei uzine europene, iar cea din Belgia e in cel mai mare pericol.

Sindicatele de la Opel au reactionat negativ la aflarea vestii ca americanii nu mai vor sa vanda compania. Pentru joi sunt programate deja greve de avertisment la fabricile Opel din Germania. Protestele se vor extinde in intreaga Europa, sustin liderii sindicali germani.

Schimbarea planurilor - urmare a masurilor Washingtonului

Cu doar sase saptamani in urma, atmosfera era foarte vesela la standul Opel de la targul de automobile din Frankfurt. Toata lumea se arata usurata de afacerea cu Magna, care ar elibera producatorul Opel de concernul-mama General Motors din Detroit. Angajatii Opel s-au saturat sa sufere de pe urma deciziilor gresite luate de concernul american si sperau la un nou viitor luminos in colaborare cu Magna si finantat cu banii din Rusia de la Sberbank.

Toata euforia era insa umbrita de diverse avertizari. La sediul principal al General Motors la Detroit au avut loc schimbari notabile: gigantul auto le-a predat datoriile contribuabililor americani si a renuntat intr-un timp surprinzator de scurt la procedura de insolventa. Administratia Obama, a investit 70 de miliarde de dolari pentru a salva mandria industriei auto americane. In plus, seful Casei Albe a instaurat un nou consiliu de administratie la conducerea concernului. Noii lideri s-au apucat rapid de treaba si si-au dat seama ca nu pot sa vanda firma Opel, explicand ca producatorul auto din Germania este un fel de asigurare de viata a concernului-mama de la Detroit. In centrele Opel din Germania, in special la cel din Rüsselheim, sunt elaborate tehnologiile moderne de care depinde supravietuirea concernului General Motors.

Politica din spatele afacerii

Decizia din Detroit este o infrangere pentru cancelarul german Angela Merkel, care a pledat mereu pentru Magna ca partener al concernului Opel. Actualii parteneri de coalitie liberali ai crestin-democratilor s-au pronuntat, in schimb, mereu impotriva unei astfel de interventii a statului in problemele unui concern. S-ar putea ca viitoarele negocieri cu General Motors sa fie mai usoare, avand in vedere ca liberalii au ajuns in coalitia de guvernare.

Printre cei dezamagiti de decizia luata de conducerea General Motors se numara si Moscova, care spera la noi progrese tehnologice pentru industria auto invechita a Rusiei prin Magna si Opel. Acesta este motivul pentru care Kremlinul a trimis institutul financiar Sberbank in cursa pentru preluarea firmei Opel, ceea ce i-a deranjat de la bun inceput pe sefii americani de la General Motors.

Autoritatile germane, nemultumite de decizia GM

Guvernul german si-a manifestat regretul pentru decizia conducerii General Motors de a nu mai vinde Opel. Purtatorul de cuvant al executivului de la Berlin, Ulrich Wilhelm, a spus ca s-a intrerupt astfel un proces investitional care a durat peste sase luni si in care partile interesate s-au implicat intens. Noul ministru federal al Economiei, Rainer Brüderle, a criticat dur decizia General Motors, pe care a numit-o total inacceptabila. El a subliniat ca asteapta cat mai rapid un plan de restructurare pentru Opel. In landul Hessa, unde se afla sediul central al Opel, la Rüsselsheim, premierul regional, Robert Koch, s-a declarat indignat.

Liderii germani cer General Motors sa restituie pana la sfarsitul lunii creditul primit deja de la statul german. Guvernul de la Berlin a oferit GM 1,5 miliarde de euro, pentru a impiedica intrarea in faliment a Opel si a General Motors.

Surse: Deutsche Welle, HotNews.ro, RFI, EuroNews

[EurActiv.ro]